Tym razem na Kongresie Adwokat Alicja Biernat zajęła się pracowniczym zakazem konkurencji i wygłosiła wykład "Zakaz konkurencji i tajemnica przedsiębiorstwa - czyli jak chronić firmę i utrzymywać przewagę konkurencyjną ? Najnowsze trendy w praktyce rynkowej i orzecznictwie"
Drugiego dnia Kongresu Mec. Biernat poprowadziła warsztat o tym jak sporządzać dobre umowy o zakazie konkurencji i zachowaniu poufności.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z kongresu poniżej:
Ogólnopolski Kongres Prawa Pracy i HR
(Źródło: BDO)
Uczestnicy Ogólnopolskiego Kongresu Prawa Pracy i HR, jaki odbył się w październiku 2016 roku w warszawskim Hotelu Marriott mieli znakomitą okazję, aby poznać najnowsze regulacje prawne oraz ich skutki w firmowej praktyce. Wybitni eksperci przez trzy dni interpretowali znaczące zmiany przepisów dotyczących pracodawców i pracowników, powołując się także na orzecznictwo. Konferencja miała bardzo konkretny charakter – uczestnicy wzięli również udział w praktycznych warsztatach z prawa pracy. Organizatorem Kongresu był Polexpert filia BDO.
(…)
Kolejnym z tematów omawianych na Kongresie był zakaz konkurencji oraz tajemnica przedsiębiorstwa. Mecenas Alicja Biernat przedstawiła uczestnikom dobre praktyki zawierania umowy o zakazie konkurencji w czasie trwania stosunku pracy, a także po jego rozwiązaniu. Wskazała najistotniejsze elementy, jakie takie umowy powinny zawierać, aby były ważne i zabezpieczały pracodawców. Na przykładach omówiła błędy popełniane przez pracodawców, które mogą powodować, że pomimo istniejącej umowy były pracownik będzie mógł swobodnie działać w sektorze konkurencyjnym.
Adwokat Alicja Biernat, Kancelaria EIR Legal - Employment & Industrial Relations | Legal
Prelegentka wytłumaczyła także, co w praktyce oznacza tajemnica przedsiębiorstwa oraz jakie kroki powinien podjąć pracodawca, aby objąć ochroną ważne i cenne informacje.
W tym kontekście zwróciła uwagę na tworzoną przez pracowników listę kontaktów lub listę klientów a także na know-how pracodawcy lub pracownika.
Mecenas Alicja Biernat omówiła również czyny nieuczciwej konkurencji, a zwłaszcza przejmowanie klientów oraz pracowników firmy przez byłego podwładnego lub współpracownika. Wskazywała pracodawcom, jak walczyć z takimi zjawiskami, jakie mają narzędzia prawne i roszczenia. Pod koniec wystąpienia przedstawiła uczestnikom najciekawsze i najważniejsze orzeczenia dotyczące zakazu konkurencji, roszczeń pracodawców mimo niezawarcia umowy o zakazie konkurencji, klauzul konkurencyjnych w umowach cywilnoprawnych, tajemnicy przedsiębiorstwa oraz czynów nieuczciwej konkurencji.
Mecenas Biernat podzieliła się również z uczestnikami Kongresu refleksją, iż świadomość pracowników co do złamania zakazu konkurencji czy tajemnicy przedsiębiorstwa oraz zagrożeń, jakie mogą z tego tytułu wynikać jest bardzo mała. Być może wina tkwi w samych pracodawcach, którzy nie szkolą oraz nie uświadamiają pracowników w tym zakresie. Przedstawiają jedynie umowy, które często – nawet nieczytane przez pracowników – są przez nich podpisywane.
Drugiego dnia kongresu Mec Biernat kontynuowała zajęcia dotyczące zakazu konkurencji - w formie warsztatu.
Sporządzenie dobrej umowy o zakazie konkurencji jest sporym wyzwaniem. Wystarczy jeden błąd, który może spowodować nieważność umowy, bądź jeden błąd który sprawi, że umowa o zakazie konkurencji – wprawdzie ważna – nie będzie chronić pracodawcy w takim zakresie, w jakim by sobie tego życzył. Dzieje się tak dlatego, że umowa ta jest podpisywana z pracownikiem, który w praktyce nie ma wielu możliwości negocjacyjnych lub odmowy jej podpisania bez negatywnych skutków. Dlatego też wszelkie braki czy nieprawidłowości w takiej umowie to korzyść dla pracownika a ryzyko dla pracodawcy.
Celem warsztatu było przedstawienie uczestnikom jak krok po kroku:
▪ sporządzić umowę o zakazie konkurencji, umowę dobrą czyli taką, która zawiera wszystkie niezbędne elementy oraz
▪ jak uniknąć pułapek prawnych powodujących nieważność tejże umowy.
Warsztat był prowadzony w formie interaktywnej, adwokat zachęcała uczestników do przedstawiania swoich pomysłów, rozwiązywania zadań np. z pisania klauzul konkurencyjnych. Wskazywała błędy pracodawców na podstawie różnego typu umów o zakazie konkurencji.